Previous Page  17 / 48 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 17 / 48 Next Page
Page Background

17

Boeren

vee

5/2014

zuigerveren. Reparatie / revisie hiervan is werk voor een vakman

en dit kan maar zo de vraagprijs van de trekker benaderen of zelfs

overschrijden. Overigens zal de prijs mede bepaald worden door

het merk, het aantal cilinders en de staat van de onderdelen.

Zweten

Een oudere motor zal vaak iets ‘zweten’. Dat is op zich geen

probleem, maar dit zweten mag niet uitmonden in lekkage.

Plaatsen waar de motor kan lekken zijn de overgangen tussen

motorblok en carterpan, tussen motor en koppelingshuis, bij de

cilinderkop, het kleppendeksel, de krukaskeerring, het filterhuis

en de vorstdoppen.

Check de radiateur visueel op lekkage en hoedanigheid, de

koelwaterslangen op gaafheid door deze te bevoelen en met name

bij de slangenklemmen goed te kijken. Controleer ook de

koelwaterpomp op speling en lekkage. Kijk daarna of het

brandstofsysteem niet lekt: begin bij de tank en tankdop en volg

dan de leidingen en filters.

Probeer de voorgloei-installatie en check of de motor direct vlot

aanslaat en meteen ‘eenparig’ (gelijkmatig) wil lopen. Draai de

radiatordop van de stationair draaiende motor en bekijk de erin

zittende koelvloeistof, bestaande uit water en anti-vries. Er

mogen geen luchtbelletjes naar boven komen en ook mag er niet

of nauwelijks vettigheid op het vloeistofoppervlak drijven.

Vettigheid kan duiden op lekkage van de koppakking. Het

vervangen daarvan is een relatief eenvoudige ingreep, die globaal

tussen de 500 en de 1000 euro kost.

Versnellingsbak

Een ander belangrijk onderdeel is de versnellingsbak. De staat

daarvan is op een vrij eenvoudige manier te testen. Rij voluit in

een zekere versnelling, laat plotseling het gas los en geef kort

daarna weer vol gas. Schiet de versnellingshendel hierbij uit z’n

versnelling, dan is er sprake van overmatige slijtage van het

mechanisme.

Controleer op deze wijze alle versnellingen. Een ander aan-

dachtspunt is de werking van de koppeling. Laat om dat te

controleren het koppelingspedaal opkomen, terwijl met de

andere voet de rem volledig is ingetrapt. Blijft de motor draaien

en de trekker stilstaan, dan slipt de koppeling: foute boel. Slaat

de motor af of ‘duwt’ hij de trekker door de remmen heen, dan is

dat positief. Het laten reviseren van een versnellingsbak wordt,

met name door de vele uren die erin gaan zitten, al gauw een dure

aangelegenheid.

Hef en hydrauliek

De hefinrichting en hydrauliek moeten het probleemloos doen,

zonder haperen en schokken en zonder rare bijgeluiden. Dat