| Pootproblemen bij kippen |
Hallo, Ik heb een aantal kippen in een ren. Het vervelende is dat ze last hebben van hun poten. Het lijkt alsof het hoorn is aangetast door mijt oid.. De kippen kunnen moeilijk lopen en hebben zichtbaar pijn. Weet iemand wat hier aan de hand is?? En wat kan ik er aan doen? Groet, Willem, Almelo |
| Door Willem - 06-11-2007 om 08:46 |
| Re: Pootproblemen bij kippen |
Hallo Willem, Waarschijnlijk hebben je kippen last van kalkpoot. Dit wordt veroorzaakt door een mijt die zich in de schubben van de poten graaft. Daardoor ontstaan witte droge korsten. Op de poten kunnen hierdoor flinke verdikkingen ontstaan. Je kunt je kippen behandelen door de poten te wassen met water met waspoeder. Daardoor weken de korsten los. Smeer na het wassen de poten in met slaolie, verdund met een beetje petroleum. Door de olie verstoppen de porien van de mijten die vervolgens verstikken. Voer deze behandeling een keer of vijf uit met vijf dagen tussentijd om er zeker van te zijn dat je alle mijten te pakken krijgt. In heel ernstige gevallen is het ook mogelijk om de kippen met Ivomec te spuiten. |
| Door Harry Hugenoot - 19-02-2008 om 20:29 |
Je kunt bij de dierenzaak een middel tegen schurft krijgen voor marmotten. Verdun dit met water, stop de poot in een bakje en hou hem ongeveer een 3tal minuten vast, 1 of 2 keer herhalen en voor 100 % is de kalkpoot weg. Als het merk wilt weten, laat het me weten dan kijk ik in de schuur. |
| Door J. Schepers - 21-02-2008 om 00:50 |
Ivermectine, koop je bij de Welkoop, is injectievloeistof tegen wormen etc. bij groot vee. Doe dat in een deodorant verstuiver en geef 2x per jaar een pufje onder de vleugel van de kip op het kale gedeelte, even inwrijven, ben je zelf ook van pootmijt, veerluis en wormen af. Apart ontwormen nog wel doen, 2x per jaar met Flubenol. Wat ook helpt tegen pootmijt, knap duur, is DefendDog teken spray, je doet er tijden mee als je om de 3 maanden een pufje onder de vleugel doet, houdt ook bloedluis weg. Dieren die net met ivermec behandeld zijn, de eieren daarvan niet aan je kinderen geven de eerste 2 weken. Er zijn geen voorschriften van, maar neem het zekere voor het onzekere, bij vlees zit ook een wachttijd na behandeling. |
| Door Sigrid - 01-04-2008 om 21:00 |
Een heel goed en milieuvriendelijk middeltje bij kalkpoten (kalkpootmijt) is hertshoornolie. Dit is te koop bij de drogist, tenminste, wel in ons dorp, maar goedkoper is om een paardebezitter te vinden. Die smeren het om de staart van een merrie met een veulen, opdat het veulen niet aan de staart van moe gaat knabbelen. Vraag of je 50cc mag kopen, want bij de drogist koop je het in literverpakkingen. Smeer met een kwastje de poten, de legstok en vooral deuiteinden en de houder waar de legstok in hangt. Het stinkt ongelofelijk maar het helpt prima. |
| Door C. Dijkstra - 13-08-2010 om 17:46 |