| Verschillende diersoorten houden |
Hallo! Misschien is dit niet helemaal de geschikte plek om mijn vraag te plaatsen, maar ik ga er maar vanuit dat jullie verstand van dieren hebben Het is mijn droom over een aantal jaar een weilandje te hebben met verschillende dieren. Het gaat dan vooral om geiten, schapen, ezeltjes, pony's (shetjes) en misschien eventueel een minikoetje, en dan twee of drie exemplaren van elk. Het idee is om deze dieren overdag op hetzelfde weiland te laten grazen, en 's nachts apart op stal te zetten en dan ook te voeren, zodat ze elkaars voer niet eten. Ik vroeg me af of dit mogelijk is? Met name de combinatie van bovenstaande dieren, gaat dat goed? Zijn er mensen met zo'n soort situatie? Ik ben heel benieuwd, Annemarie |
| Door Annemarie - 17-03-2008 om 20:32 |
| Re: Verschillende diersoorten houden |
Denk van wel, alhoewel ik van ezels weinig weet, maar niet met alles gelijk beginnen dan zie je vanzelf. Geiten klimmen wel graag overal op en over, ook knagen ze aan struiken en bomen. Koeien poepen waar ze lopen, paarden(en pony's) brengen het naar een bepaald stuk in het land En zo heeft ieder dier zijn eigenaardigheden |
| Door Aart - 17-03-2008 om 20:33 |
Als je ezels en pony's bij elkaar zet moet je wel heel erg goed opletten, want ezels kunnen de pony's met dmv hun mest besmetten met longworm. Ezels zijn daar ongevoelig voor, maar voor pony's kan het dodelijk zijn. Heel goed en op tijd ontwormen is dan erg belangrijk. De combinatie van dieren zal wel gaan. Maar eigenlijk moet je de dieren af en toe een ander stuk weiland kunnen geven. Ivm met (weer) wormen en andere parasieten die zich anders in een cirkeltje kunnen gaan bewegen tussen weiland en gastheer (de dieren). Zo kweek je dan eigenlijk steeds weer infectiebronnen. Als je het land dan weer een tijdje (bv 3 weken) rust gunt, zijn de meeste ziekteverwekkers weer weg. (door ontwormen worden nooit alle wormen gedood). Je zou je ook wel even moeten verdiepen in het oppervalkte weiland dat elk dier nodig heeft. Teveel dieren op een te klein oppervlak geeft problemen onderling en (weer ) meer kans op zikten. Wij hebben 16 geiten en 1 shetlandpony. Dat gaat goed, maar we hebben dan ook 1,5 ha tot onze beschikking. De conclusie is denk ik: laat je eens goed informeren door iemand met verstand van vee. Lees ook veel boeken en internet. Het is namelijk best handig als je al iets weet van de dieren die je wilt gaan houden. Succes! |
| Door annette - 26-03-2008 om 21:33 |
Als je ezels en pony's bij elkaar zet moet je wel heel erg goed opletten, want ezels kunnen de pony's met dmv hun mest besmetten met longworm. Ezels zijn daar ongevoelig voor, maar voor pony's kan het dodelijk zijn. Heel goed en op tijd ontwormen is dan erg belangrijk. De combinatie van dieren zal wel gaan. Maar eigenlijk moet je de dieren af en toe een ander stuk weiland kunnen geven. Ivm met (weer) wormen en andere parasieten die zich anders in een cirkeltje kunnen gaan bewegen tussen weiland en gastheer (de dieren). Zo kweek je dan eigenlijk steeds weer infectiebronnen. Als je het land dan weer een tijdje (bv 3 weken) rust gunt, zijn de meeste ziekteverwekkers weer weg. (door ontwormen worden nooit alle wormen gedood). Je zou je ook wel even moeten verdiepen in het oppervalkte weiland dat elk dier nodig heeft. Teveel dieren op een te klein oppervlak geeft problemen onderling en (weer ) meer kans op zikten. Wij hebben 16 geiten en 1 shetlandpony. Dat gaat goed, maar we hebben dan ook 1,5 ha tot onze beschikking. De conclusie is denk ik: laat je eens goed informeren door iemand met verstand van vee. Lees ook veel boeken en internet. Het is namelijk best handig als je al iets weet van de dieren die je wilt gaan houden. Succes! |
| Door annette - 26-03-2008 om 21:34 |
EjdLpL <a href="http://zhoylcnrzqyq.com/">zhoylcnrzqyq</a>, [url=http://irwzxcqyfggc.com/]irwzxcqyfggc[/url], [link=http://imbarrsfyodu.com/]imbarrsfyodu[/link], http://hmxzgbpxsbls.com/ |
| Door DIhZZGuqFMvUpeRfvDf - 01-11-2009 om 12:42 |